Heb je vragen over Flespakket? Bel ons gerust: 023 30 31 818  

Al klant?  Log in



De top 10 veelgestelde vragen over de tarieven voor 2022.

Ieder jaar stellen vervoerders hun tarieven vast voor het komende jaar op basis van de kostenontwikkelingen. Denk hierbij aan de ontwikkeling van brandstof- en loonkosten. Daarnaast zijn er investeringen nodig om de logistiek te verduurzamen en te voldoen aan de toenemende vraag. Zo wordt er geïnvesteerd in nieuwe sorteercentra, retailpunten en uitbreiding van personeel. Wij kunnen ons goed voorstellen dat jij een hoop vragen hebt over deze tariefwijzigingen, daarom hebben wij de 10 veelgestelde vragen voor jou op een rij gezet.

 

  1. Waarom worden de tarieven verhoogd per 1 januari 2022?
  2. Worden de tarieven alleen verhoogd bij MyParcel of ook bij andere online verzendplatformen? 
  3. Worden de tarieven alleen verhoogd bij PostNL of ook bij andere vervoerders?
  4. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen? 
  5. Waarom wordt de coronatoeslag nu een transporttoeslag? 
  6. Hoe wordt de transporttoeslag berekend? 
  7. Waarom wordt er transporttoeslag berekend? 
  8. Waarom wordt de berekening voor volumetrisch toeslag aangepast van /12 naar /9? 
  9. Waarom zijn niet alle verzendopties voor België beschikbaar die wel voor Nederland beschikbaar zijn? 
  10. Waarom is de toeslag handmatige verwerking naar Duitsland en Frankrijk zoveel hoger als andere landen? 

 

Waarom worden de tarieven verhoogd per 1 januari 2022?
Ieder jaar stellen vervoerders hun tarieven vast voor het komende jaar vast op basis van de kostenontwikkelingen. Denk hierbij aan de ontwikkeling van brandstof- en loonkosten. Daarnaast zijn er investeringen nodig om de logistiek te verduurzamen en te voldoen aan de toenemende vraag. Zo wordt er geïnvesteerd in nieuwe sorteercentra, retailpunten en uitbreiding van personeel. 

 

Worden de tarieven alleen verhoogd bij MyParcel of ook bij andere online verzendplatformen?
De tarieven worden bij alle online verzendplatformen verhoogd. Dit heeft te maken met de jaarlijkse tariefverhoging van alle vervoerders.

 

Worden de tarieven alleen verhoogd bij PostNL of ook bij andere vervoerders?
De tarieven worden verhoogd bij alle vervoerders. Dit doen zij op basis van de stijging in kosten en de NEA-index.

 

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
Voor de meeste producten, waaronder Pakket Nederland en Brievenbuspakje geldt een reguliere tariefverhoging. Daarnaast zijn er nog een paar belangrijke wijzigingen, waar je rekening mee moet houden:

  • EU zending: De toeslag handmatige verwerking zal voor zendingen naar Duitsland en Frankrijk verhoogd worden. Dit heeft te maken met de kosten die de netwerkpartners van PostNL in rekening brengen voor het handmatig verwerken van pakketten. De toeslag handmatige verwerking voor Duitsland wordt €10,- en voor Frankrijk €8,-. 
  • Wereldzending: De berekening voor het volumetrisch gewicht zal aangepast worden van ‘X dm3 / 12 = volumetrisch gewicht’ naar ‘X dm3 / 9 = volumetrisch gewicht’. 
  • Transporttoeslag: Vanaf 1 januari 2022 verandert de ‘coronatoeslag’ in de ‘transporttoeslag’. Deze toeslag is echter wel verlaagd. Benieuwd naar wat dit voor jou betekent? Download hier de handout. 
  • Pakket versturen naar België: Het versturen van een pakket naar België wordt vergelijkbaar met het versturen van een pakket binnen Nederland. Een pakket naar België zal per 1 januari 2022 standaard zonder aanvullende verzendopties worden verstuurd. Je hebt keuze uit de volgende verzendopties: Alleen huisadres (geen meerprijs), Handtekening voor ontvangst (geen meerprijs) en Verhoogde aansprakelijkheid tot € 500,- (geen meerprijs).

 

Waarom wordt de coronatoeslag nu een transporttoeslag?
Door de coronapandemie is het internationale vrachtverkeer schaars geworden. Deze situatie is dit jaar verbeterd, maar zit nog niet op het oude niveau. Vervoerders zijn nog steeds genoodzaakt duurder transport in te zetten op bepaalde bestemmingen om jouw klanten te blijven bezorgen met de kwaliteit en service die je gewend bent. Voorlopig blijft de toeslag nog van kracht, vandaar de naamswijziging. Wel gaat de transporttoeslag omlaag. Je vindt hier een overzicht van de tarieven i.c.m. de transporttoeslag. 

 

Hoe wordt de transporttoeslag berekend?
De transporttoeslag wordt berekend op basis van de verwachte kosten voor het komende jaar. 

 

Waarom wordt er transporttoeslag berekend?
Door de corona pandemie is het internationale vrachtverkeer schaars geworden. Deze situatie is dit jaar verbeterd, maar zit nog niet op het oude niveau. Vervoerders zijn nog steeds genoodzaakt duurder transport in te zetten om jouw klanten te blijven bezorgen met de kwaliteit en service die je gewend bent. Voorlopig blijft de toeslag nog van kracht, maar wordt deze wel verlaagd.

 

Waarom wordt de berekening voor volumetrisch toeslag aangepast van /12 naar /9?
Om het internationale transport duurzamer en efficiënter te maken wordt er bij het versturen van pakketten rekening gehouden met de ruimte die een pakket inneemt. Hiermee stimuleren vervoerders dat producten in de juiste verpakkingen worden verstuurd en met minder lucht wordt verstuurd.

 

Waarom zijn niet alle verzendopties voor België beschikbaar die wel voor Nederland beschikbaar zijn?
PostNL bezorgt al sinds jaar en dag in Nederland, maar doet pas sinds een aantal jaar de distributie in België. Aangezien zij dus nog maar relatief kort in België opereren, zijn nog niet alle verzendopties beschikbaar. De dienstverlening wordt echter steeds meer uitgebreid en ook in de komende jaren verwachten wij nog meer services te kunnen aanbieden voor het versturen van een pakket naar België. 

 

Waarom is de toeslag handmatige verwerking naar Duitsland en Frankrijk zoveel hoger als andere landen?
De toeslag handmatige verwerking naar Duitsland en Frankrijk is hoger, omdat de netwerkpartners van PostNL hogere kosten in rekening brengen voor pakketten die handmatig verwerkt moeten worden, bijvoorbeeld omdat ze van de band rollen of het label op de verkeerde plek is geplakt. 

 

Tot slot.

We hopen dat je het antwoord op jouw vraag hebt kunnen vinden en dat je een beter beeld hebt gekregen van de tariefwijzigingen. Bekijk onze hand-out voor een compleet overzicht van alle tarieven en toeslagen. Heb je naar aanleiding van deze mail toch nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan 6 dagen per week voor je klaar!

{"text":{"available_text":"nu open","not_available_text":"nu dicht"},"days":[{"from":"","till":""},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"","till":""}]}