Heb je vragen over Flespakket? Bel ons gerust: 023 30 31 818  

Al klant?  Log in



Eenvoudig zendingen met schade afhandelen via Flespakket

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen, de juiste verpakkingen en een veilig bezorgproces komt het helaas nog wel eens voor dat een zending beschadigd raakt. Anders dan bij andere soorten zendingen, worden zendingen met breekbare flessen in geval van schade, meteen retour afzender gestuurd. In samenspraak met PostNL is voor deze werkwijze gekozen. Het is tenslotte niet klantvriendelijk om de zending op deze manier toch af te leveren bij de ontvanger. Pakketten met schade worden daarom in het depot omgepakt en weer retour afzender gestuurd. Uitzonderingen daargelaten, is dit het protocol dat depots dienen te hanteren voor pakketten met breekbare inhoud. Voor een zending welke is beschadigd tijdens het bezorgproces kun je via Flespakket een schadevergoeding aanvragen bij PostNL. In deze blog leggen we je uit welke stappen je dient te doorlopen om een schadeclaim in te dienen.

 

De voorwaarden voor het indienen van een schadeclaim

Om aan te tonen dat jouw pakket beschadigd is, moet PostNL de schade erkennen. Daarom hebben we een checklist opgesteld met alle voorwaarden waaraan de zending dient te voldoen om in aanmerking te komen voor een schadeclaim. Zo kun je niets over het hoofd zien:

  • Je pakket dient verzekerd te zijn verzonden. Flespakket biedt verpakkingen aan voor het verzenden van flessen, waarmee jouw pakketten standaard verzekerd zijn tot een inkoopwaarde van € 100,- ex btw. Let op: dit geldt niet voor brievenbuspakjes. Pakketten met een hogere inkoopwaarde kunnen aanvullend worden verzekerd tot maximaal € 5.000,- excl. btw. Bekijk hier onze verzekeringopties.
  • Alle schades dienen binnen 7 werkdagen na de dag van bezorging te worden gemeld.
  • Artikelen dienen deugdelijk en stevig verpakt te zijn. Is dat niet het geval, dan is het niet mogelijk een schadeclaim in te dienen bij PostNL. We raden je aan hiervoor de verpakkingen van Flespakket gebruiken. De verpakkingen van Flespakket zijn officieel getest en goedgekeurd door PostNL, gemakkelijk in gebruik en passend voor 98% van de flessen.
  • Indien een deel van de flessen gebroken is en de overige zijn dermate beschadigd waardoor deze niet meer te verkopen zijn, kan je deze ook mee laten nemen in de vergoeding. In dat geval dienen foto’s toegevoegd te worden van de onverkoopbare flessen.

 

Mocht je in geval van schade alle verplichte onderdelen toegestuurd hebben, dan wordt de creditering op basis van de inkoopwaarde (100%) excl. btw behandeld. Dus enkel het product zelf wordt meegenomen in de creditering. Het is niet mogelijk om eventuele accijnzen of transportkosten gecrediteerd te krijgen.

 

Wat moet ik aanleveren bij een schadeclaim?

PostNL zal de schade moeten erkennen. Zorg er daarom voor dat de schadeclaim volledig en duidelijk is. Vervolgens raden wij je aan binnen 7 werkdagen na de melding van de schade, onderstaande documenten te uploaden in jouw Flespakket account. Dan zal jouw schadeclaim direct in behandeling worden genomen:

  • De originele inkoopfactuur (om de waarde van de schadeclaim vast te kunnen stellen).
    • Je dient voor 100% van de inkoopwaarde van het product excl. btw, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.
    • Verkoop je zelfgemaakte producten, bijvoorbeeld bier of wijn, waarbij geen inkoopfactuur kan worden voorgelegd? Dan volstaat de verkoopfactuur. In dat geval wordt 60% van de verkoopwaarde van het product vergoed excl. btw, tot het verzekerde bedrag. Daarnaast crediteren wij jouw verzendkosten.
  • De originele verkoopfactuur (hierdoor is inzichtelijk wat je verkocht hebt).
  • Optioneel: de onverkoopbare flessen.
    • Indien door de schade flessen onverkoopbaar zijn, kunnen deze ook meegenomen worden in de creditering. Indien dat gewenst is, dient een foto gemaakt te worden van de onverkoopbare flessen.
  • 5 foto’s van de retourzending.
    • 1 foto van de hele buitenkant van het pakket. Zorg ervoor dat het verzendlabel en eventuele schade aan de buitenkant duidelijk zichtbaar is. 
    • 1 foto van het geopende pakket. Neem de foto vanaf de bovenkant. Hierbij moet de inhoud en de binnenverpakking goed te zien zijn. 
    • 1 foto van alle typen binnenverpakkingen. Dit zijn de materialen die je aantreft rondom jouw artikel en in de verpakking.
    • 1 foto van het gehele beschadigde artikel. Zorg ervoor dat het volledige artikel zichtbaar is.
    • 1 detailfoto van de concrete schade. Dit gaat om de schade die zichtbaar is op het artikel.
  • Een schaderapport bij Wereldzendingen.
    • Wanneer je verstuurt naar landen buiten de EU geldt een extra voorwaarde, welke afhankelijk is per vervoerder. Als er schade is dan moet de consument naar het dichtstbijzijnde postkantoor toe om een schaderapport op te laten stellen. Op dit schaderapport dient een stempel te staan ter akkoord.   

 

Wat te doen bij een vermist pakket?

Mocht een pakket vermist lijken dan kunnen wij een onderzoek starten bij de vervoerder. Lees in deze blog wat je moet doen bij een vermoedelijk vermist pakket.

 

Vragen?

Heb je nog vragen over het indienen van een schadeclaim? Of bestaan er nog andere onduidelijkheden? Neem dan contact met ons op. We staan iedere werkdag van 09.00 – 17.30 uur voor je klaar. Bel ons op 023 – 30 31 818 of mail naar info@flespakket.nl.

{"text":{"available_text":"nu open","not_available_text":"nu dicht"},"days":[{"from":"","till":""},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"","till":""}]}