Heb je vragen over Flespakket? Bel ons gerust: 023 30 31 818  

Al klant?  Log in



Instagram Series Deel 4 - Adverteren op Instagram

 

Met een Instagram bedrijfsaccount heb je de mogelijkheid om advertenties te creëren en zeer gericht met je doelgroep te delen. Het zijn de betaalde berichten die op de feed of in de verhalen van je doelgroep worden weergegeven. Adverteren op Instagram is een mooie manier om je doelstellingen te behalen. Je kunt namelijk een zeer specifieke doelgroep voor jouw advertenties selecteren en hen benaderen met een relevante advertentie. Je kunt binnen Instagram je doelgroep op de volgende kenmerken segmenteren:

 

  • Locatie; segmenteer op gebruikers in specifieke landen, plaatsen of provincies.
  • Demografische gegevens; richt je op gebruikers met bepaalde kenmerken als bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en of taal.
  • Interesses; bereik alleen de gebruikers met bepaalde interesses, zoals of ze bepaalde apps wel of niet gebruiken, de accounts die ze volgen, enzovoorts.
  • Gedrag; segmenteer je doelgroep op basis van geselecteerde activiteiten op Instagram, Facebook en andere apps.
  • Aangepaste doelgroepen; advertenties worden dan alleen getoond aan gebruikers waarvan je een e-mailadres of telefoonnummer hebt.
  • Vergelijkbare doelgroepen; zoek en bereik nieuwe doelgroepen die vergelijkbaar zijn met je bestaande klanten.
  • Automatische doelgroepen; suggesties van Instagram voor doelgroepen op basis van een analyse van gebruikers die al interesse hebben in je bedrijf.

Jouw Instagram advertentie creëren

1. Een bedrijfsaccount en -profiel maken

Om Instagram advertenties te kunnen creëren heb je een Facebook-pagina nodig en een Instagram bedrijfsprofiel. Hoe je jouw account omzet naar een Instagram bedrijfsprofiel lees je in deze blog.

 

2. Advertentie instellen

Om een advertentie binnen Instagram in te stellen selecteer je een advertentiedoelstelling, -doelgroep en -indeling in Facebook Ads Manager (Advertentiebeheer) of kies om een foto of video welke je eerder gedeeld hebt op Instagram via Instagram zelf te promoten.

 

  • Via de Instagram app

Binnen de Instagram app zelf kun je ervoor kiezen om foto’s of video’s die je eerder hebt gepost extra te promoten. Je hoeft hiervoor alleen een post te kiezen welke je extra onder de aandacht wilt brengen en daaronder op de knop Promoten te klikken. Vanaf dat moment dien je een aantal keuzes te maken. Hier bepaal je bijvoorbeeld het doel van je advertentie, zoals het genereren van meer profielbezoeken, website bezoeken of meer mensen in de buurt van een adres bereiken. Zodra je je advertentie gecreëerd hebt houd je met de statistieken eenvoudig bij hoeveel gebruikers je met jouw bericht bereikt hebt en hoe groot de betrokkenheid is.

 

  • Via Facebook Ads Manager (Advertentiebeheer)

Maak je een Instagram advertentie via Facebook Ads Manager dan heb je meer mogelijkheden, dan via de Instagram app zelf. De Facebook Ads Manager is een verzamelplek waar jij alle instellingen kunt doen voor je advertenties. Je kunt hier ook je instellingen wijzigen en de resultaten ervan bekijken. Binnen de Facebook Ads Manager bepaal je stapsgewijs.

 

Het campagneniveau: hier stel je het doel van je campagne in. Je kunt kiezen voor een van de volgende doelstellingen:

  1. Merkbekendheid
  2. Bereik
  3. Verkeer
  4. Betrokkenheid
  5. Appinstallaties
  6. Videoweergaven
  7. Leads genereren
  8. Chatberichten
  9. Conversies
  10. Verkopen uit catalogus
  11. Winkelverkeer

 

Je advertentieset: hier bepaal je de doelgroep, plaatsing en je budget.

  1. Doelgroep: Je ziet hier dat je veel meer mogelijkheden hebt om je doelgroep af te bakenen dan binnen Instagram zelf. Zo kun je je doelgroep afbakenen op basis van: leeftijd, geslacht, locatie, taal, demografie, gedrag, interesses en connecties. Bij je keuze voor een doelgroep wordt direct getoond hoe groot de doelgroep is en wordt een inschatting van het dagelijks bereik weergegeven.
  2. Plaatsingen: Binnen Facebook Ads Manager staat bij het maken van een advertentie ingesteld dat de advertentie op Instagram en Facebook wordt geplaatst. Mocht dit niet de bedoeling zijn, dan kun je bij het onderdeel ‘Plaatsingen’ kiezen voor ‘Plaatsingen bewerken’ en hier alleen Instagram te selecteren. Wil je jouw foto-, videoadvertentie of carrousel in de content feed van gebruikers plaatsen? Kies dan voor ‘Instagram Overzicht’. Wil je adverteren binnen Instagram Verhalen? Dan moet je hier ‘Instagram Verhalen’ selecteren.
  3. Budget en planning: Hier geef je aan hoeveel geld je wilt uitgeven en wanneer en hoe lang je je advertenties getoond wilt hebben.

 

De advertentie: hier creëer je daadwerkelijk je advertentie! Denk eerst goed na over wat jouw doelgroep wil zien en waar je je doelstellingen mee zal behalen! Klaar met het creëren van je advertentie? Dan ben je klaar om te adverteren! Verlies je advertentie(s) na livegang vooral niet uit het oog! We raden je aan de statistieken altijd in de gaten te houden en te analyseren voor je volgende advertentie(s). Zo leer je wat je doelgroep leuk vindt en waar je de meeste resultaten in de toekomst mee behaalt.

 

Vormen van adverteren

Met Instagram bepaal je zelf welke doelstellingen je met je advertenties wilt behalen. Ga je voor meer merkbekendheid of conversie? Of misschien wel voor het vergroten van de vindbaarheid van je merk of de betrokkenheid van je doelgroep? Het is aan jou. Net als dat je zelf bepaalt hoe je gaat adverteren. Instagram biedt je de volgende mogelijkheden om te adverteren:

 

  • Stories-advertenties

Met Instagram Stories-advertenties vul je de content van je feed en andere verhalen aan. Binnen Instagram Stories kan je zowel met afbeeldingen als video’s adverteren en deze vult het gehele scherm van de gebruiker. Zo wordt de doelgroep niet afgeleid van jouw advertentie. Een goede plek om te adverteren dus!

 

  • Fotoadvertenties

Met een fotoadvertentie op Instagram breng je een foto die je eerder hebt gepost in je contentfeed extra onder de aandacht bij je gekozen doelgroep. Deze fotoadvertenties zijn net als een foto die geplaatst hebt op je content feed, alleen kun je dan een Call to Action button toevoegen.

 

  • Videoadvertenties

Een videoadvertenties is, net als een fotoadvertentie, het promoten van een video die je in je content feed hebt gepost. Ook hier kun je een Call to Action toevoegen. Videoadvertenties kunnen maximaal 60 seconden lang zijn.

 

  • Carrouseladvertenties

Met een carrouseladvertentie kun je meerdere posts, zowel foto’s als video’s, combineren en extra onder de aandacht brengen. Gebruikers kunnen swipen om de verschillende posts te bekijken.

 

  • Collectieadvertenties

De mogelijkheid om een collectieadvertentie te maken laat jou je merk en verschillende producten en/of services eenvoudig presenteren aan je doelgroep. Je kiest een hoofdafbeelding of -video welke het meest zal worden uitgelicht. Daarna kies je zelf de afbeeldingen die je daaronder wilt weergeven of laat deze door Instagram dynamisch kiezen. Met een collectieadvertenties kun je jouw producten op een visuele manier door het publiek laten ontdekken, bekijken en kopen.

 

{"text":{"available_text":"nu open","not_available_text":"nu dicht"},"days":[{"from":"","till":""},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"","till":""}]}