Heb je vragen over Flespakket? Bel ons gerust: 023 30 31 818  

Al klant?  Log in



Instagram Series Deel 5 - Instagram Shopping

Instagram shopping

Je kunt Instagram ook gebruiken als extra verkoopkanaal voor je producten, namelijk met Instagram Shopping. Dit kan door een foto, video of verhaal te posten en daarin de producten die je verkoopt te taggen. In de foto of video verschijnt dan een tag met de naam en prijs van het product. Wanneer een gebruiker hierop klikt, opent de detailpagina van het product. Op deze pagina worden de productafbeelding, -omschrijving, prijs en button weergegeven waarmee gebruikers het product direct kunnen kopen. 

 

Instagram Shopping is een goede én gemakkelijke manier om je producten onder de aandacht te brengen en verkopen te laten stijgen! Voortaan hoeven gebruikers namelijk niet meer zelf van Instagram naar je website te navigeren en op zoek te gaan naar het product. De kans op afhaken is dan groter. Daarnaast is Shopping op Instagram gratis! Waar wacht je nog op?

Van start met Instagram Shopping

Om je producten via Instagram Shopping te kunnen taggen in berichten heb je de laatste versie van app nodig. Vervolgens doorloop je de volgende stappen: 

  1. Laat je Instagram account goedkeuren. Om in aanmerking te komen voor Instagram Shopping moet je namelijk aan een aantal eisen voldoen, zoals fysieke goederen verkopen, een Instagram bedrijfsprofiel hebben, gevestigd zijn in een ondersteunende markt en je account gekoppeld hebben aan je Facebook bedrijfspagina. 
  2. Koppel je Instagram profiel aan je Facebook productcatalogus. Dit kan op twee manieren:
    1. Richt zelf een productcatalogus in via Catalog Manager (Facebook). Vervolgens kun je deze koppelen aan je Instagram account.
    2. Maak gebruik van een Facebook-partner. In dit geval helpt een door Facebook gecertificeerde partner je met het instellen van een catalogus. 
  1. Schakel de bedrijfsinstellingen voor Shopping in:
  1. Ga naar je profiel instellingen
  2. Klik op Bedrijf
  3. Klik op Shoppen
  4. Volg de stappen zodat voor jou alles klopt
  5. Dien je account ter controle in

Een compleet overzicht van de eisen die nodig zijn voor het laten goedkeuren van je account, vind je hier. Normaal gesproken wordt een account binnen enkele dagen goedgekeurd. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt om extra details gevraagd. Na goedkeuring van Instagram, ontvang je meldingen, kun je alles inrichten en kun je producten taggen in posts en verhalen!

  1. Ga van start met het maken van je shopbericht of -verhaal. Nu je alles hebt ingesteld kun je eenvoudig producttags en -stickers toevoegen aan je posts en verhalen. Je maakt dan een bericht, gewoon zoals je gewend bent en klik op Producten taggen om een product uit je catalogus toe te voegen. Je kunt maximaal 5 producten per bericht taggen. Je kunt zelfs producttags toevoegen in berichten die je al eerder hebt geplaatst.

 

Aan de slag

Door Instagram Shopping komen gebruikers in een grote winkelstraat terecht. Door middel van het algoritme worden de meest relevante producten aan de geïnteresseerde doelgroepen getoond. Gebruikers kunnen de producten vervolgens direct kopen. Hoe aantrekkelijker je je producten daarom op Instagram aan je doelgroep toont, hoe groter het positieve effect op de conversie naar je webshop en je uiteindelijke verkopen. Hoe je de producttags precies aan je Instagram posts en verhalen toevoegt, lees je hier:

 

Producttags aan Instagram posts toevoegen

  1. Klik op het plusje in de menubalk om een foto of video toe te voegen waar je een of meerdere producttags aan wilt toevoegen.
  2. Voeg wanneer gewenst een bijschrift, effecten en/of filters toe.
  3. Klik in de foto of video op de producten die je wilt taggen. Bij een video wordt een kader getoond waarin je de 5 producten kunt kiezen die je wilt taggen.
  4. Hierna voer je de namen uit je Facebook productcatalogus in van producten die je wilt taggen en selecteer je de gewenste producten.
  5. Klik op Klaar en vervolgens op Delen. Vanaf nu kan je doelgroep jouw productaanbod op Instagram ontdekken! Jouw post zal nu verschijnen in je content feed en in het overzicht van je volgers. Dat ziet er ongeveer als volgt uit:

 

Producttags aan Instagram verhalen toevoegen

Het taggen van je producten in een Instagram Verhaal heeft net een andere werkwijze. Lees hier welke stappen je moet doorlopen. 

  1. Creëer een verhaal met het product of de producten die je wilt weergeven. Hierdoor klik je in het startscherm linksboven op het cameraatje of op jouw eigen profielfoto met het blauwe plusje (hier kun je ook eigen verhaal bekijken wanneer je er al een of meerdere geplaatst hebt). 
  1. Door na het maken van de foto of video omhoog te swipen kun je alle opties van producttags, stickers en emoticons vinden.
  2. Kies voor de producttag.
  3. Zoek het product dat je wilt taggen en selecteer deze.
  4. De producttag wordt weergegeven op jouw verhaal. Je kunt deze verplaatsen en nog vergroten of verkleinen als je dat wilt.
  5. Tevreden? Dan is jouw verhaal klaar om te delen! Hiervoor klik je links onderaan op het kleine rondje waarin jouw profielfoto is weergegeven. 
{"text":{"available_text":"nu open","not_available_text":"nu dicht"},"days":[{"from":"","till":""},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"","till":""}]}