Jouw verplichtingen met betrekking tot retourzendingen
Het is natuurlijk interessant om te weten wat de consument verwacht van een retourservice van een webshop. Daar besteden we in deze blog dan ook veel aandacht aan. Maar het is ook van belang te weten aan welke verplichtingen je als webshop moet voldoen. Want wanneer je een webshop hebt, dan heb je vast eens te maken (gehad) met retourzendingen. Het kan natuurlijk voorkomen dat een klant een bestelling ontvangt welke niet helemaal naar wens is en dat hij of zij deze wilt retourneren. Om de vraag van jouw klant te beantwoorden, bestaat een aantal regels waaraan je je als webshop dient te houden. Wanneer je hier nog niet helemaal van op de hoogte bent, dan is deze blog voor jou! We vertellen je graag over de verplichtingen die je als webshop hebt in geval van het retourneren van producten.
Herroepingsrecht van de consument
Bij een online aankoop behouden consumenten zich een herroepingsrecht. Het herroepingsrecht houdt in dat de consument zonder opgaaf van reden, tot 14 dagen na bezorging, zijn bestelling terug mag sturen. Na het beroep op zijn herroepingsrecht heeft de consument (nog eens) 14 dagen om het product terug te sturen. De bestelling mag zijn uitgepakt, zolang de producten van de bestelling niet zijn beschadigd. Bij slijtage of schade waarvan aan te tonen is dat de consument die heeft aangericht ben je als webshophouder uiteraard gerechtigd de schade te verrekenen.
Termijn en manier van terugbetalen
Binnen 14 dagen dien je als verkoper de consument het geld van de bestelling terug te vorderen. Daarbij dient de klant op dezelfde manier zijn geld terug te krijgen voor de bestelling als de manier waarop hij of zij betaald heeft. Heeft de klant met geld betaald, dan krijgt de klant geld terug. Heeft de klant met een tegoed- of cadeaubon betaald, dan mag je de klant op die manier ook terug betalen.
Betaling van de verzendkosten
Je dient als webshophouder het volledige bedrag terug te betalen dat de klant heeft betaald voor de aankoop van het product. Onder een volledige terugbetaling vallen alle kosten die de klant heeft gemaakt ten behoeve van de aankoop, zoals bijvoorbeeld de verzendkosten, administratiekosten, enzovoorts. Er bestaat een uitzondering. Wanneer de klant een of meerdere producten van de bestelling houdt en daarom maar een gedeelte van de bestelling retour stuurt, dan hoef je alleen het daadwerkelijke bedrag van dat deel van de bestelling terug te vorderen. Heeft een klant zelf gekozen voor een duurdere leveringswijze? Dan ben je als webshophouder gerechtigd de prijs voor de standaardlevering terug te betalen.
Betaling van de retourkosten
De kosten voor het opsturen van de retourzending zijn wettelijk gezien voor rekening van de klant. Omdat de klant opdraait voor de retourkosten mag hij of zij zelf bepalen hoe het product wordt teruggestuurd.
Verplichte informatievoorziening van jouw retourvoorwaarden
Als webshophouder ben je verplicht jouw voorwaarden, termijn en werkwijze van het herroepingsrecht op je website te vermelden. Na de aankoop dien je deze informatie nogmaals aan jouw klant te verstrekken. Bijvoorbeeld per e-mail, bij de bevestiging van de aankoop. Als jouw informatie hierover namelijk niet klopt of onvolledig is, krijgt de klant een retourtermijn van 12 maanden. Goed om te weten is dat het niet geoorloofd is te zeggen dat klanten hun bestelling gratis kunnen terugsturen, wanneer je daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet teruggeeft. Je dient hier als webshop dus transparant in te zijn.
Uitzonderingen op het herroepingsrecht
Er bestaat een aantal wettelijke uitzonderingen waarop het herroepingsrecht voor de consument niet van toepassing is. We sommen ze voor je op: audio- of videodragers, voor de klant (op maat) gemaakte producten, tijdschriften, loterijkaarten, intieme en bederfelijke producten. Je bent als webshop verplicht jouw klanten in te lichten wanneer zij geen beroep kunnen doen op hun herroepingsrecht, zodra een van de wettelijke uitzonderingen van toepassing is.
Vragen?
Heb je aan de hand van deze blog nog vragen? Stel ze gerust! We zijn te bereiken op 023 30 31 318 of mail naar info@flespakket.nl.