Heb je vragen over Flespakket? Bel ons gerust: 023 30 31 818  

Al klant?  Log in



Retouren tips

Door de feestdagen en de lockdown is het aantal pakketzendingen enorm gestegen. Dat is natuurlijk heel mooi voor jou als online ondernemer, maar dit heeft ook een keerzijde. In de periode na de feestdagen zien we een namelijk ook een stijging in het aantal retouren. Voor veel ondernemers zijn retouren niet alledaags en daarom helpen we je graag met de verwerking van de retouren door het optimaal inrichten van jouw retourservice. Hieronder geven we antwoord op de zeven meest gestelde vragen over retouren:

1. Wat is de wettelijke retourtermijn?

Wettelijk hebben consumenten 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat zij jouw bestelling ontvangen. Daarbij hebben ze nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. Wil je jouw retourservice zo klantvriendelijk mogelijk inrichten? Kies dan voor een langere retourtermijn van bijvoorbeeld 60 dagen. Zo hebben jouw klanten meer tijd om het product uit te proberen en worden onnodige retouren voorkomen. Want wie stuurt nog wat terug als je er al aan gewend bent het in huis te hebben? 

2. Kan ik de geldigheid  van mijn retourlabel instellen?

Ja, dat kan in jouw account. Standaard staat de geldigheidsduur van de retourlink op 28 dagen. In deze periode kan jouw klant het verzendlabel downloaden. Zodra de geldigheidsdatum is overschreden, is de link niet meer geldig. Je kunt dan in overleg met jouw klant een nieuwe retourlink aanmaken. Het instellen van de gewenste geldigheidsduur van jouw retourlabels doe je in de Accountinstellingen binnen jouw account.

3. Wie betaalt de retourzending?


Als webshophouder kan jij zelf bepalen wie de retourzending betaalt: jijzelf of jouw klant. Als je wil dat jouw klant betaalt, dan kun je een ‘eigen bijdrage’ instellen voor de retourzending. Je stelt de hoogte van de eigen bijdrage gemakkelijk in via jouw account of handmatig bij het aanmaken van een retourlabel. Vergeet niet om dit op jouw website vermelden, zodat jouw klanten niet verrast worden door deze kosten.

4. Moet ik mijn retourpakket verzekeren?

Wil je zeker weten dat de inhoud van de retourzending verzekerd is tegen schade? Sluit dan een verzekering af. Een retourzending binnen Nederland is niet standaard verzekerd. Bij het aanmaken van een retourzending kun je pakketten met een inkoopwaarde tot € 5.000,- verzekeren. Bij het aanmaken van de retourzending kun je voor een ‘verzekerd pakket’ kiezen.

5. Waar kan mijn klant het retourpakket inleveren?

Zodra jouw klant het retourlabel op het pakket heeft geplakt, kan hij of zij het pakket inleveren bij een PostNL locatie. In de retourmail en op de retourpagina hebben wij standaard een locatiewijzer toegevoegd. Hiermee kan jouw klant snel zien waar de dichtstbijzijnde PostNL locatie zich bevindt. Is de locatiewijzer uitgeschakeld in jouw retourmail? Voeg deze dan opnieuw in met de code %POSTKANTOOR_LOCATIE_KIEZER%. De retourmail pas je gemakkelijk aan via de Accountinstellingen.

6. Hoe deel ik de Track & Trace informatie?


Wanneer jouw klant het retourpakket heeft ingeleverd ontvang jij een Track & Trace e-mail. Houd jouw klant op de hoogte van de status van de zending door de Track & Trace info met hen te delen. Zo weet jouw klant wanneer het pakket door jou is ontvangen en wanneer zij het aankoopbedrag terug kunnen verwachten. Stuurt jouw klant een retourzending vanuit het buitenland dan zijn deze in tegenstelling tot normale zendingen doorgaans langer onderweg.
Het instellen van de Track & Trace retourmail doe je in de Accountinstellingen van jouw account.

7. Wat als mijn retourpakket geen scans meer krijgt?


Soms komt het voor dat retourzendingen geen scans meer krijgen, ze zijn dan ergens in het verzendproces ‘blijven hangen’. Wanneer jouw retourpakket geen scans meer krijgt, dan raden we je aan contact op te nemen via het caseoverzicht in jouw MyParcel account. Meld dit binnen vier weken na de laatste scan. Wacht je langer of maak je geen melding, dan kunnen wij helaas ook geen onderzoek starten naar het pakket. 

Staat jouw vraag er niet bij? 

Heb je het antwoord op jouw vraag nog niet gevonden, geen nood! Check dan onze kennisbank. Hier vind je een uitgebreid overzicht met alle antwoorden op veelgestelde vragen. 

{"text":{"available_text":"nu open","not_available_text":"nu dicht"},"days":[{"from":"","till":""},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"09:00","till":"17:30"},{"from":"","till":""}]}