Instagram Series Deel 2 - Aan de slag!
In Deel I van de Instagram Series hebben we al even stilgestaan bij de mogelijkheden om content te delen op Instagram. In dit deel gaan we dieper in op hoe je content kunt delen ter promotie van je webshop en om je merk op de kaart te zetten.
Content feed
Jouw feed is de plek waar je foto’s en video’s kunt delen en die (tenzij je ze verwijderd) zichtbaar blijven voor het publiek. Je plaatst een foto of video op je feed door in de menubalk het plusje aan te klikken.
Bij iedere foto of video die je hier plaatst kun je tags toevoegen. Deze tags geven extra informatie over de foto of video en zijn zo makkelijker vindbaar. Op die manier vergroot je eenvoudig het bereik ervan. Er zijn drie manieren waarop je tags kan toevoegen aan je foto’s en video’s:
Hashtags in de caption
De zogeheten ‘caption’ is de beschrijving of uitleg die jij toevoegt aan de foto of video die je wilt plaatsen op je feed. De caption kan bestaan uit tekst, emoticons en hashtags en heeft een maximum van 2.200 karakters. De caption vult waar nodig context bij de foto of video. Hashtags zijn woorden of zinnen met een # ervoor. Door hashtags kan Instagram alle content op het medium sorteren en efficiënt de juiste en relevante content bij de juiste personen tonen. Door relevante hashtags toe te voegen in de caption vergroot je het bereik van je post en is deze makkelijker vindbaar voor publiek. Op die manier komen je posts ook terecht bij personen die jou niet volgen. Voor iedere branche, sport, merk, product etc. bestaan eigen relevante hashtags die je het best kunt gebruiken zodat posts in de juiste categorie worden geplaatst. Lees hier meer over het nut en gebruik van hashtags.
Instagramprofiel tag
Je kunt andere Instagramprofielen taggen in jouw foto, video of in de caption. De content die jij post met een tag krijgt een speciale plaats op het Instagramprofiel dat je tagt en dit heeft weer een positieve impact op de betrokkenheid en vindbaarheid van jouw posts.
Locatie tag
Bij iedere foto of video die je plaatst kun je een locatie tag toevoegen. Op die manier geef je ook meer informatie over de foto of video mee aan Instagram. Bijvoorbeeld de naam van de plaats, het park of het restaurant waar de foto of video gemaakt is. Ook de locatie tag zorgt voor meer bereik en een betere vindbaarheid. Je kunt de locatie tag eenvoudig toevoegen aan jouw foto of video voordat je deze uploadt. Instagram biedt je zelfs tijdens het plaatsen van een foto of video al suggesties voor de locatie van de foto.
Instagram Stories
Instagram Stories is een positie binnen Instagram waar je een reeks video’s en afbeeldingen achter elkaar kunt plaatsen. Ook wel jouw ‘verhaal’. Verhalen zijn, in tegenstelling tot wat jij in je feed plaatst, 24 uur lang zichtbaar en verdwijnen daarna weer uit het overzicht. Het overzicht van jouw eigen verhaal en die van de personen die je volgt vind je bovenaan het thuisscherm van de app. Je klikt hier gemakkelijk het verhaal aan dat je wilt bekijken. Wanneer een verhaal is afgelopen wordt vanzelf het volgende verhaal getoond. Mocht je eerder naar het volgende verhaal willen dan kun je aan de rechterkant van je scherm klikken. Klik je aan de linkerkant van je scherm dan verschijnt het voorgaande verhaal opnieuw. Het roze randje om de verhaal button heen geeft aan dat in de afgelopen 24 uur een verhaal is geplaatst dat je nog niet hebt bekeken.
Je kunt eenvoudig een verhaal plaatsen door op het startscherm linksboven op het cameraatje te klikken of jouw eigen profielfoto met het blauwe plusje aan te klikken (hier kun je ook eigen verhaal bekijken wanneer je er al een of meerdere geplaatst hebt). Met Instagram Stories kun je op het moment zelf een foto of video nemen en plaatsen door de opname knop ingedrukt te houden, maar het is ook mogelijk een foto of video op te halen uit je fotobibliotheek. Voordat je de foto of video plaatst biedt Instagram je eindeloos veel mogelijkheden om deze vorm te geven en te bewerken. Denk bijvoorbeeld aan speciale filters, leuke emoticons en gifjes. We zullen hieronder met name de mogelijkheden benoemen die relevant zijn voor jouw onderneming en kunnen bijdragen aan het vergroten van het bereik, de betrokkenheid, interactie en vindbaarheid van je posts:
Hashtags toevoegen
Een hashtag is in jouw verhaal te plaatsen in een sticker (dit is een optie van Instagram Stories) of gewoon in de tekst. Je kunt maximaal 10 hashtags plaatsen in je verhaal en deze naar eigen wens vormgeven. Dit geeft gebruikers een andere manier om hun content te laten ontdekken. Het toevoegen van hashtags met dezelfde intentie als in jouw content feed is geen slecht idee. Door hashtags in je verhaal te plaatsen wordt deze beter vindbaar.
Instagramprofiel tag
Net als in jouw content feed kun je ook in je Stories andere Instagramprofielen taggen en andere jou. Het draagt bij aan de betrokkenheid en loyaliteit van je volgers maar ook is het effectief voor het verhogen van jouw volgersaantal. Het is opnieuw een manier om je bereik te vergroten en content door het publiek te laten ontdekken.
Locatie taggen
Binnen Instagram Stories krijg je de mogelijkheid om eenvoudig jouw locatie te delen. Daar is zelfs een speciale locatie sticker voor beschikbaar. Het draagt ook bij aan het bereik en de vindbaarheid van jouw Instagramprofiel. Door jouw locatie in je verhaal te taggen kan deze namelijk beter gevonden worden door het publiek. Het is daarom aan te raden om altijd de locatie tag te gebruiken.
Poll
Met de mogelijkheid om een poll te plaatsen in je verhaal kun je op een laagdrempelige manier meer te weten komen over je publiek. De poll kan uit twee antwoorden bestaan en je voegt eenvoudig een vraag toe. Denk bijvoorbeeld aan het verkrijgen van feedback op producten, het verzamelen van ideeën, tips, enzovoorts. Hier vind je een aantal creatieve manieren om Instagram polls in te zetten!
Vragen
In tegenstelling tot het verkrijgen van informatie door een poll, waarmee gebruikers kunnen ‘stemmen’ op vragen die je stelt, kan je door de ‘Question sticker’ te plaatsen in je verhaal gebruikers vragen stellen en hen zelf het antwoord laten geven of hen jou vragen laten stellen. Het is bij uitstek de meest eenvoudige manier om de interactie aan te gaan met jouw publiek en betrokkenheid te creëren.
Emoji-slider
Deze functionaliteit is wat speelser maar kan wel handig zijn. In de Emoji-slider kun je een vraag stellen. De kijker van jouw verhaal kan aan de hand van de slider, die vorm krijgt door een emoticon, een antwoord geven op de vraag. Bijvoorbeeld ‘Hoe leuk vind je mijn webshop?’.
Swipe up
De ‘Swipe up’ functie is alleen beschikbaar voor Instagram Bedrijfsaccounts met meer dan 10.000 volgers. Kijkers kunnen bij een verhaal van jou omhoog ‘swipen’ wanneer deze een achterliggende URL bevat die redirect naar bijvoorbeeld naar jouw webshop. Het verhoogt gegarandeerd je conversie.
Hoogtepunten
Mocht je van sommige verhalen na 24 uur toch geen afscheid willen nemen, dan heeft Instagram ook daar een oplossing voor. Met Instagram Hoogtepunten heb je de mogelijkheid om verhalen voor altijd op je pagina te tonen. Ze verschijnen in de herkenbare buttons op jouw profiel boven jouw content feed. Je kunt meerdere Hoogtepunten aanmaken zodat je de verhalen die je zichtbaar wilt houden kunt categoriseren. Je kunt bijvoorbeeld drie Hoogtepunten aanmaken en ze ‘Producten’, ‘Nieuw’ en ‘Fun’ noemen. Kies voor iedere categorie een relevante naam en omslagfoto. Voortaan kun je toekomstige verhalen in een van de categorieën eenvoudig toevoegen en voor altijd zichtbaar houden.
IGTV
Instagram TV (IGTV) is een app met als doel om video’s, zoals op YouTube, te publiceren. Deze app zit als functionaliteit al in de Instagram app zelf. De app is gratis en ook apart te downloaden en gebruiken.
Met IGTV kun je wel video’s publiceren maar niet maken, zoals met Instagram Stories. Een video dient daarom eerder al gemaakt en bewerkt te zijn alvorens je deze kunt uploaden. Een video in IGTV kan ook 10 minuten (sommigen zelfs 60 minuten) duren, waarbij een Instagram verhaal maximaal 15 seconden kan duren. Om zelf video’s te kunnen uploaden moet je een kanaal maken, net zoals op YouTube.
Consistentie in uitingen
Wanneer je Instagram inzet om de bekendheid, zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw merk te vergroten is het belangrijk dat al jouw posts in harmonie zijn. Oftewel, zorg voor een consistente, mooie feed waarin de huisstijl van je merk altijd naar voren komt. Zorg ook dat verhalen en hoogtepunten hierop aansluiten. We hebben een aantal ideeën op een rijtje gezet waaraan je kunt denken om een mooie consistentie te creëren in je uitingen:
- Zorg dat alle content die je post passen bij de huisstijl van je merk. Je wilt voorkomen dat waar je met je merk of bedrijf voor staat niet goed overkomt bij degene waar je naar communiceert. Het is daarom van belang dat je een content feed creëert die matcht met waar je met je merk voor staat en daarmee uit wilt stralen.
- Werk met een eigen en unieke fotostijl door foto’s altijd op een gelijke manier te maken en bewerken. Je kunt hierbij denken aan het vaststellen van een set kleuren waarvan in je foto’s tinten altijd terugkomen en die goed passen bij je merk. Het betekent ook dat je consistent dezelfde filter(s) moet gebruiken. Bepaal hierin echt je eigen unieke stijl en houd je hier aan! Alleen dan creëer je een overzichtelijke en harmonieuze feed die op termijn zal zorgen voor herkenning.
- Bedenk van te voren wat voor content je wel (en vooral ook wat voor content je niet!) wilt delen op Instagram. Kies een aantal onderwerpen waarover het leuk en interessant is om te posten en houd je hieraan. Het zorgt voor duidelijkheid en zo weten je (toekomstige) volgers wat ze van je kunnen verwachten.
- Deel alleen content van hoge kwaliteit! Dit is heel belangrijk. Niemand zit te wachten op onscherpe, onprofessionele foto’s en het kan het beeld wat (toekomstige) volgers van je hebben flink verstoren. Maak foto’s bij voorkeur bij goed daglicht. Geen filter of bewerking kan op tegen het positieve effect dat daglicht heeft op een foto of video!
- Post regelmatig en vooral niet te vaak. Het is goed om aanwezig te zijn op Instagram maar je moet je volgers en de personen die je wilt aanspreken ook niet doodgooien met content. Het wekt irritaties op en dat komt niet ten goede aan je online merkreputatie.
- Een laatste, misschien wel logische tip, is om niet alleen voor een consistente feed op Instagram te zorgen, maar in alle communicatie van je merk. Denk bijvoorbeeld aan je website, Facebook, flyers, visitekaartje, etc. Waar een (potentiële) klant ook met je in aanraking komt is het van belang om op termijn herkenning te creëren. De enige manier waarop je dat zult bereiken is door continu overal je huisstijl en daarbij behorende kenmerken door te voeren.