Instagram Series Deel 3 - De beste captions
De caption op Instagram is de beschrijving die je plaatst bij een foto of video op je feed. Iedereen die je foto of video ziet, ziet tegelijkertijd deze beschrijving. Deze beschrijving kan bestaan uit tekst, mentions, hashtags en emoji’s. De beschrijving kan uit maximaal 2.200 karakters bestaan. Een lange beschrijving wordt na 3 á 4 regels afgebroken, maar is met een klik wel voor de gebruiker zichtbaar. In de beschrijving kan je een URL plaatsen alleen is deze niet klikbaar.
Dit is waarom een goede caption van belang is
- Een goede caption voorziet in context bij je posts.
- De caption voegt persoonlijkheid toe aan je foto of video.
- Het kan volgers inspireren om actie te ondernemen, bijvoorbeeld om jou te gaan volgen, je posts te liken, te reageren of conversie te genereren naar je website.
- Een sterke caption die de aandacht trekt kan bijdragen aan een betere positie van jouw content binnen Instagram. Wanneer je ‘langer’ de aandacht weet vast te houden van de gebruikers die jouw content zien, rekent Instagram dit aan als een meer relevante en interessante post. Let wel op dat je caption niet te lang wordt! Met te lange captions kan je ook de aandacht juist verliezen van je doelgroep.
Zo creëer je die interessante en aandachttrekkende caption
- Plaats de meest interessante en belangrijke informatie aan het begin van je caption. Hiermee trigger je tenslotte de lezer om je caption te gaan lezen. Een post die aandacht trekt en langer bekeken wordt, verkrijgt een betere positie. Dit zorgt er weer voor dat de post vaker bekeken en dat steeds meer gebruikers in aanraking komen met jouw content.
- Ontdek welke content je doelgroep leuk vindt en waardeert. Ken je je doelgroep nog niet (goed)? Experimenteer dan met verschillende content en captions om erachter te komen wat werkt. Zo blijf je je doelgroep goed bedienen. Ook in de toekomst.
- Voeg een call to action toe in de caption om je doelgroep aan te zetten tot actie. Dit stimuleert de betrokkenheid van je doelgroep. Een hogere betrokkenheid zorgt dat je content door meer gebruikers wordt gezien en de bereikbaarheid ervan vergroot. Er bestaan een aantal manieren waarop je een call to action kunt toevoegen welke je doelgroep aanzet tot actie en zorgt voor meer interactie:
- Stel een vraag in de caption.
- Vraag om een reactie op je foto of video.
- Organiseer een winactie.
- Verwijs naar de klikbare link in je biografie, door ‘link in bio’ te vermelden. Op die manier converteer je je publiek naar jouw website. Pas de link, wanneer nodig, dan wel aan op je post.
- Verwijs je publiek naar je Instagram verhaal met ‘Bekijk mijn verhaal’.
- Voeg hashtags toe!
Alles dat je moet weten voor het plaatsen van de juiste hashtags voor je caption
Door hashtags te plaatsen in je caption kun je gebruikers die jou (nog) niet volgen eenvoudig in aanraking laten komen met jouw foto’s en video’s. Het is zelfs de enige manier die je zelf in de hand hebt om je vindbaarheid te vergroten. In onze vorige blog hebben we hier al uitleg over gegeven. Wanneer je deze blog nog niet hebt gelezen, praten we je snel even bij.
“Hashtags zijn woorden of zinnen met een # ervoor. Door hashtags kan Instagram alle content op het medium sorteren en efficiënt de juiste en meest relevante content bij de juiste personen tonen. Door relevante hashtags toe te voegen in de caption vergroot je het bereik van je post en is deze makkelijker vindbaar voor het publiek.”
We helpen je de juiste hashtags creëren voor je foto’s en video’s. Aan de slag!
- Hashtags zorgen voor een betere vindbaarheid, maar dit betekent niet dat je veel verschillende en zo veel mogelijk hashtags moet toevoegen. Plaats daarom altijd alleen relevante hashtags in je caption! Alleen dan trek je de aandacht van Instagram gebruikers die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw content en alleen dan verhoogt de betrokkenheid van je publiek.
- Doe onderzoek om de beste hashtags te vinden voor jouw merk. Spiek bij je favoriete accounts (of concurrenten) die je aanspreken uit de branche waarin je werkzaam bent welke hashtags zij gebruiken, kijk voor inspiratie bij ‘Tags’ in je Instagram account naar de populariteit van een hashtag, je vindt hier ook suggesties voor andere gerelateerde hashtags of gebruik een van de beschikbare tools die je helpen de juiste hashtags te vinden, zoals: Hastagify, Keyhole of Websta.
- Combineer hashtags die aangeven wat er te zien valt. Plaats bijvoorbeeld een combinatie van hashtags die het onderwerp, de locatie en de industrie omschrijven. Wees daarover dan zeker relevant en specifiek.
- Gebruik een mix van populaire, veelgebruikte hashtags en minder populaire hashtags. Populaire hashtags zijn bijvoorbeeld #webshop met 1,3 miljoen berichten, #instagood met 979 miljoen berichten, #armcandy met 3,6 miljoen berichten, #ecommerce met 3,5 miljoen berichten. Populaire hashtags zijn bekender onder Instagram gebruikers. Het nadeel is alleen dat met deze hashtags je content grote kans heeft weg te vallen tussen alle andere posts met deze hashtag. De populaire hashtags zijn vaak algemener en zeggen weinig over de inhoud van de content. Met een minder populaire, maar wel zeker relevante hashtag valt je bericht meer op en kun je goed inhoudelijke context creëren bij je post. Je bereik zal vanzelf vergroten.
- Het maximaal aantal hashtags dat je in je caption kunt plaatsen is 30. Hoe meer hashtags je gebruikt bij een post, des te meer irrelevante hashtags ertussen staan. Wel bereikt je post dan meer gebruikers en zorgt misschien voor meer volgers. Of deze volgers dan ook zeker geïnteresseerd zijn in je content is de vraag. Voeg je maar 4 of 5 hashtags toe, die zullen dan zeer relevant en specifiek zijn voor jouw niche. Het zal minder, maar wel beter geïnteresseerde volgers opleveren. De keuze die je hierin maakt hangt dus af van het doel van je post.
- Plaats hashtags aan het einde van je tekst. Hashtags bedienen een functioneel doel en helpen Instagram content te categoriseren. De teksten in je caption zijn om je publiek te vermaken of aanzetten tot actie. Zorg ervoor dat het onderscheid duidelijk is en ze niet door elkaar heen lopen.
- Creëer eigen branded hashtags. Wanneer je een eigen hashtags bedenkt die toepasselijk is voor jouw webshop en/of branche en deze vaker gebruikt, kan dit in de toekomst de herkenning van je merk bevorderen. Voeg deze aan iedere post en in je biografie toe. Het verhoogt de vindbaarheid van je content. Het zal nog mooier zijn wanneer je klanten deze branded hashtags gaan gebruiken om te refereren naar iets wat zij bijvoorbeeld bij je gekocht hebben in hun eigen foto’s of video’s. We noemen dit user generated content en het zorgt voor extra (gratis!) promotie van jouw webshop en producten! Uiteindelijk heeft dat weer een positief effect op het bereik, de betrokkenheid en vindbaarheid van je content! WIN – WIN!