Instagram Series Deel 6 - Webshop promotie ideeën
Ondertussen weten we dat Instagram goed in te zetten voor de promotie van je webshop en de mogelijkheden eindeloos zijn! Waarbij het niet uitmaakt als je (nog) geen advertentiebudget hebt. Ook buiten de mogelijkheden om te adverteren om, kun je met Instagram veel bereiken. Je hoeft hiervoor alleen een beetje creatief te zijn. Mocht je toch even geen inspiratie hebben, dan is deze blog voor jou! Hierin hebben wij een aantal leuke ideeën op een rijtje gezet waarmee je het bereik van je webshop een boost geeft! Als kers op de taart. Van ons, voor jou. Enjoy!
- Organiseer een winactie.
Laat jouw (potentiële) volgers raden hoeveel pepernoten er in een vaas zitten of hoeveel kerstballen in de boom hangen. Doe dit door hen te laten reageren onder de foto ervan en geef aan tot wanneer zij mee kunnen doen. Achteraf maak je de winnaar(s) bekend door hen te taggen. Zo’n actie zorgt voor veel interactie met jouw doelgroep en vaak ook voor nieuwe volgers.
- Laat klanten jouw taggen in hun content
Geef jouw klanten een reden om op Instagram te laten zien dat ze iets bij jou gekocht hebben en hoe ze dat het best kunnen doen. Bijvoorbeeld door hen producten te laten taggen of een bepaalde # te gebruiken. Het is slim om hen hiervoor te bedanken met een like of een reactie. Zo beïnvloed je de interactie en betrokkenheid positief.
- Stel een vraag in de caption van je foto of video
Stel een vraag in de caption van je content, zoals: ‘Laat in de reacties weten met welke vriend of vriendin jij dit lekkere ontbijtje zou willen delen!’ of ‘Laat in de comments weten wat je van dit nieuwe item vindt!’. Je vergroot hiermee jouw naamsbekendheid en het bereik van je content. Daarnaast zorgt het op een laagdrempelige manier voor veel interactie tussen (potentiële) volgers. Vergeet vooral niet om zelf ook mee te doen in het gesprek!
- Repost content van klanten
Heb je klanten die hun aankopen bij jouw webshop met hun volgers op Instagram delen? Repost dit dan op jouw eigen pagina. Zij blij, jij blij!
- Stel een vraag a.d.h.v. een poll
Door de mogelijkheid om in jouw verhaal een poll toe te voegen, kun je klanten een vraag stellen en hen tussen twee antwoorden laten kiezen. Ook dit zorgt weer voor interactie en je kunt hen mee laten denken of beslissen in iets wat je met jouw webshop wilt doen. Volgers vinden het leuk wanneer zij betrokken worden in het beslissingsproces.
- Deel een kortingscode
Via Instagram kun je eenvoudig een kortingscode delen in je verhaal of in de caption van je content. Het stimuleert volgers een bezoek te brengen aan je webshop en over te gaan tot een aankoop! (Wie houdt er niet van korting?) Een speciale kortingsactie die maar een beperkt aantal uren geld, werkt vaak beter. Klanten moeten dan sneller bepalen of ze overgaan op een aankoop of niet en dan werkt vaak positief.